De groepsraad is het hoogste en beleidsbepalende orgaan in de Scoutinggroep. Het is de spil van Scouting Aalst-Waalre. In de groepsraad worden belangrijke besluiten genomen. Bijvoorbeeld over de afstemming en samenwerking tussen speltakken, het organiseren en coördineren van groepsactiviteiten, het benoemen van de leiding, de ledenwerving en het contact met ouders en verzorgers. Daarnaast is de groepsraad verantwoordelijk voor alle activiteiten die in de Scoutinggroep plaatsvinden. Alle leidinggevenden kunnen meedenken over het beleid van Scouting Aalst- Waalre en meestemmen ingeval het tot stemming komt.